Stop niet alles in je mond!

Als baby ontdek je de wereld met al je zintuigen: je ogen, je neus, je oren, je handen (tastzin) en je mond. Baby’s stoppen alles in hun mond om te ontdekken wat het is dat ze voor zich hebben. En als dat iets is dat je beter niet in je mond stopt, dan is daar een van de ouders om te zeggen: “Bah!”. En hoewel dat natuurlijk niet echt een geweldige volzin is, begrijp je als klein kind direct dat dit negatieve signaal betekent dat je wat je nu in je handen hebt niet in je mond moet stoppen.

Geweldig toch?

Als je wat ouder wordt, dan wordt die ene kreet een heuse volzin en zul je van je ouders regelmatig hebben gehoord: stop niet alles in je mond! En wat mij betreft was dat geweldig goed advies.

Je mond als vergaarbak

Hoe jammer is het dan, dat dit advies naar de achtergrond verdwijnt als je nog wat ouder wordt (tienerleeftijd en alles wat daarna komt) en die mond toch weer met enige regelmaat een vergaarbak wordt van dingen die je daar beter niet in stopt. Dat begint natuurlijk al met een blije maaltijd van de clown met de grote M, maar vlak ook de roze koeken, frikandellen speciaal en het broodje shoarma met ‘meuk’-saus niet uit. We steken het allemaal in ons mond. We gieten het (hopelijk na de tienerleeftijd ;-)) weg met een potje bier, want hé, dat hebben we wel verdiend na een lange week hard werken.

Nou daar denkt je lijf anders over, kan ik je zeggen ;-).

Wat je in je mond stopt moet iets toevoegen

Dat prachtig mooie lijf van jou heeft namelijk samen met jou heel hard gewerkt die week. En al dat werk heeft heuse voedingsstoffen gekost:

  • eiwitten om bouw- en herstelwerk mee uit te voeren, want leven geeft schade in het lijf;
  • vetten om energie en hormonen uit te maken en om je hersenen van op niveau te houden;
  • koolhydraten om energie uit te maken en om lekker van te kunnen slapen;
  • allerlei vitamines en mineralen zodat alles in je lijf lekker werkt en
  • bio-actieve plantstoffen (dat zijn de stoffen die groenten en fruit een mooie kleur geven) om je te helpen bestand te zijn tegen onder andere virussen, bacteriën en schimmels.

Die stoffen moet je aanvullen. Dus die moet je dan wel eten! Dat heeft jouw lichaam namelijk na een week hard werken (wat zegt ik? na een dag hard werken) wel verdiend. En jij ook!

De meeste vrouwen begrijpen dit wel

In mijn praktijk zie ik regelmatig vrouwen die dit ook best wel begrijpen. Ze eten helemaal geen roze koeken, blije maaltijden of shoarma met bier. Ze eten gezond. Ze ontbijten met yoghurt en havermout. Daar gaan blauwe bessen in en wat chiazaad of een handje noten. Tussen de middag hebben ze een volkoren boterham met boerenkaas of vleeswaren van de slager, want dat je dat niet bij de supermarkt moet halen snappen ze wel. En ’s avonds is het heel gevarieerd. De ene keer een pastagerecht, de andere keer een rijstschotel. Af en toe iets met aardappels en altijd zitten er verse groenten bij, toch wel 200 gram per persoon. Een keer in de week een vegetarische maaltijd en een keer per week komt er vis op tafel. Dat klinkt goed toch? Herkenbaar misschien ook??

En ondanks dat hebben ze allemaal onvoldoende energie en allerlei klachten. Al jaren…..

Toch eten ze onvoldoende voedingsstoffen

Als ik dan eens kritisch naar de voeding ga kijken, dan zie ik steevast onvoldoende voedingsstoffen in het menu. Onvoldoende vetten, eiwitten, vitamines en mineralen. Bio-actieve plantstoffen worden ook veel te weinig gegeten. Dus dat pakken we dan samen als eerste aan.

De oplossing is vrij simpel

Er wordt volwaardige voeding gegeten (whole foods), dus niet uit een verpakking; niets kant-en-klaar. Ik geef altijd het advies mee: Als er een man met een badmuts op aan heeft gezeten, stop je het niet meer in je mond! Dan komt het namelijk uit een fabriek en vaak (niet altijd!) betekent dat dat het een ernstig bewerkt product is. Dit heeft meestal tot gevolg dat er veel minder voedingsstoffen in zitten dan in het hele product.

Natuurlijk neem je dat niet te strikt. Extra vierge olijfolie of kokosolie komt ook uit een fabriek. Ik mag hopen dat die man dan een badmuts op heeft gehad, zodat het allemaal een beetje hygiënisch is geproduceerd. Maar je snapt vast wel wat ik bedoel.

Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt. Denk aan alle kleuren die groente en fruit hebben; liggen die allemaal op je bord? Eet je echt voldoende gevarieerd of valt dat stiekem nog niet mee?

Als je daar begint, geef je het lichaam veel meer wat het nodig heeft en geloof me, als dank krijg jij meer energie, slaap je beter en zit je lekkerder in je vel.

En als je daar nu al mee begint, dan sta je er aan het begin van de lente al heel veel beter voor. Dat weet ik zeker. Hoe fijn zou dat zijn?

Wil jij ook de lente starten met veel meer energie?

Besef jij je na het lezen van dit bericht dat jouw voeding ook wel wat aandacht kan gebruiken? Heb je onvoldoende energie (al jaren) en allerlei klachten waar je nu toch echt wel eens vanaf wilt?

Laat mij je dan helpen. Meld je aan voor een gratis sessie, dan sparren we samen over mogelijke oorzaken van jouw gebrek aan energie en andere klachten en wat je eraan zou kunnen doen. Je krijgt zeker 2 tips waar je meteen mee aan de slag kunt.

Aanmelden kan hier: https://www.vanappeltotzeekraal.nl/gratis-sessie-met-minimaal-2-gouden-tips-speciaal-voor-jou/

Disclaimer: De inhoud van deze blogpost geeft mijn persoonlijke visie op een gezonde leefstijl weer en is uitdrukkelijk niet bedoeld als individueel advies aan jou als lezer noch als vervanging van begeleiding door een therapeut of arts. Het veranderen van je voedingspatroon of leefstijl vraagt namelijk om deskundige begeleiding, zeker als je gezondheidsklachten hebt of in verwachting bent. Neem bij gezondheidsklachten of zwangerschap daarom altijd contact op met je huisarts en/of vind een deskundig therapeut, arts of diëtist om je te begeleiden bij veranderingen in je eetpatroon. De lezer wordt ook gewezen op de van toepassing zijnde algemene disclaimer die hier te lezen is.

Op de juiste voedingsbodem komt alles tot bloei!

Daar zijn we dan, aangekomen in het tweede deel van januari. Het deel waarin meestal wel duidelijk is, wat er geworden is van je goede voornemens. Je weet wel, de dingen die jij heel graag in 2020 tot stand wilde laten komen; tot bloei laten komen om het zo uit te drukken.

Hoe staat het daarmee? Zit je nog op spoor of heb je je goede voornemens al weer (ver) achter je gelaten?

Het begint allemaal met een verlangen

Goede voornemens maak je natuurlijk niet voor niets. Je hebt daar een bedoeling mee. Je wilt iets bereiken. Je hebt een diep verlangen dat zo belangrijk voor je is, dat je ook bereid bent het nu te gaan bereiken; er voor in actie te komen. Wat is (was) jouw verlangen voor 2020? Welke dromen heb jij aan het einde van 2019 voor jezelf op de kaart gezet voor dit jaar?

  • Misschien meer ontspanning?
  • Of meer energie?
  • Beter voor jezelf zorgen, zodat je minder klachten hebt?
  • Gezonder eten en meer bewegen?
  • Beter in je vel zitten, zodat je kunt doen waar je blij van wordt?

Mooie dromen toch? Zonde om ze nu al los te laten.

Daarom is het nu, in de tweede helft van januari, tijd om er extra aandacht aan te geven en ze te gaan realiseren dit jaar.

Alles wat je aandacht geeft groeit

Je dromen bereiken begint met er gewoon aandacht aan geven. Simpeler kan ik het niet maken. Het is net als het groeien van plantjes in je tuin.

Je zorgt voor een goede voedingsbodem. Je zaait. Je wiedt het onkruid. Houdt de grond vochtig en vrij van rommel. Af en toe geef je wat extra voeding. En met een beetje zonlicht komt het dan uiteindelijk meestal wel goed met die plantjes. Daar hoef je niet heel hard aan te trekken. Daar hoef je niet heel hard voor te ‘willen’ dat ze het gaan doen. Je geeft ze gewoon de aandacht die ze nodig hebben en het groeiproces gaat van start en jij wordt beloond met mooie bloemen.

Zo is het ook met jouw goede voornemens, met jouw dromen en verlangens, die nu misschien een beetje aan het verwateren zijn (of niet natuurlijk, dat zou heel mooi zijn!).

Op de juiste voedingsbodem komt alles tot bloei

Ik ben er van overtuigd dat op de juiste voedingsbodem alles tot bloei komt. Dus ook jij! De kunst is om te ontdekken wat de juiste voedingsbodem is. En wat dat is, hangt af van waar je staat en wat je wilt bereiken. Maar in het algemeen zijn belangrijke groeistoffen in een gezonde voedingsbodem:

  • de juiste voeding,
  • voldoende beweging,
  • ontspannen en loslaten,
  • genieten van liefde en vriendschappen,
  • goede nachtrust en
  • een zinvolle dagbesteding.

Heb jij dat allemaal op de rit? Of voel je nu je dit leest dat het ergens knelt? Dat jouw voedingsbodem nog ergens wat extra aandacht nodig heeft? En waar dan? Welke kleine stap kun jij nu, op dit moment, (makkelijk) zetten om jouw voedingsbodem te verbeteren? Om jouw dromen en verlangens tot bloei te laten komen? Wil je dat onder dit bericht met me delen?

Merk je na het lezen van dit bericht dat jouw voedingsbodem echt wel serieuze aandacht nodig heeft en wil je met mij sparren welke 2 simpele stappen je daar als eerst bij kunt zetten? Meld je dan aan voor een GRATIS SESSIE, dan sparren we samen over mogelijke oorzaken van jouw verminderde voedingsbodem en wat je eraan zou kunnen doen.

Aanmelden kan hier: https://www.vanappeltotzeekraal.nl/gratis-sessie-met-minimaal-2-gouden-tips-speciaal-voor-jou/

Disclaimer: De inhoud van deze blogpost geeft mijn persoonlijke visie op een gezonde leefstijl weer en is uitdrukkelijk niet bedoeld als individueel advies aan jou als lezer noch als vervanging van begeleiding door een therapeut of arts. Het veranderen van je voedingspatroon of leefstijl vraagt namelijk om deskundige begeleiding, zeker als je gezondheidsklachten hebt of in verwachting bent. Neem bij gezondheidsklachten of zwangerschap daarom altijd contact op met je huisarts en/of vind een deskundig therapeut, arts of diëtist om je te begeleiden bij veranderingen in je eetpatroon. De lezer wordt ook gewezen op de van toepassing zijnde algemene disclaimer die hier te lezen is.

Eet jij wel voldoende vezels?

Als mensen horen dat ik al 7 jaar geen granen eet, dan krijg ik vaak heel goed bedoelde, bezorgde vragen die met vezels te maken hebben. “Eet jij dan wel genoeg vezels?” is de meest gehoorde vraag. Want de meeste mensen weten wel dat granen vezels bevatten en dat je die nodig hebt. Misschien vraag jij je voor jezelf ook wel af of je genoeg vezels binnenkrijgt als je wat minder brood, pasta of muesli eet.

Laten we daarom eens kijken naar vezels.

Wat zijn vezels eigenlijk?

Vezels zijn complexe koolhydraten (complexe suikers) die in onze voeding zitten. Complex wil hier zeggen dat er heel veel glucosemoleculen aan elkaar zitten. En die moet je allemaal losknippen wil je ze als energie kunnen opnemen in je lichaam. En voor dat losknippen heb je enzymen nodig. Hoe langer de keten van glucosemoleculen, hoe meer enzymen je nodig hebt en dus hoe complexer het koolhydraat is.

Je hebt verschillende soorten vezels: vezels die oplosbaar zijn in water en vezels die dat niet zijn. Je hebt vezels die gefermenteerd worden in je darm en vezels die dat niet worden. Allemaal hebben ze hun eigen functie. Een ding hebben ze echter gemeen en dat is dat jij ze niet kunt verteren. En voor je nu bedenkt dat je ze dan dus wel kunt missen…..

Een gezonde darm kan niet zonder vezels

Vezels zijn van essentieel belang voor de beestjes die in je darm leven: je darmflora. En aangezien jij voor een buitengewoon groot deel uit deze flora bestaat, is het zaak om die goed te eten te geven. In ruil daarvoor maakt die flora van jou dan bijvoorbeeld bepaalde vetzuren aan (zogenaamde korteketenvetzuren). Die vetzuren zorgen voor energie in jouw darm, zorgen voor een gezonde darmwand en helpen om het immuunsysteem in je darm (daar waar het allemaal begint) op orde te houden. Heel belangrijk dus, die korteketenvetzuren.

Vezelrijke voeding

Granen bevatten inderdaad vezels. Met name vezels die niet oplosbaar zijn. Deze vezels nemen wel veel water op. Daarmee zorgen ze voor meer ontlasting en prikkelen ze het darmslijmvlies om je ontlasting sneller naar de uitgang te ‘bonjouren’. Dat kan helpen als je vaak obstipatie hebt, maar bij een gevoelige darm kun je dan bijvoorbeeld diarree krijgen. Beetje jammer….

Vezels die wel oplosbaar zijn, leveren vaak veel minder klachten op. Ze vormen een soort gel in je darm en zorgen daarmee voor een betere vorm van je ontlasting. Ze helpen je om de perfecte ‘sigaar’ te produceren in de pot.

In groenten, fruit, noten en zaden zitten zowel oplosbare als onoplosbare vezels. Als je minder granen eet, zul je waarschijnlijk veel meer van deze voeding gaan eten. Met die vezels zit het dus meestal wel goed. Tenzij je natuurlijk te weinig groenten en fruit eet…..

Sinds ik geen granen meer eet, eet ik dagelijks forse hoeveelheden groenten. Minimaal 500 gram per dag en vaak veel meer. Over die vezels maak ik me dus geen zorgen ;-).

Vezels kunnen darmproblemen geven

Het is dus heel belangrijk voor je darm om voldoende van de juiste vezels te eten, dat heb je nu wel begrepen denk ik. Veel mensen hebben echter last van hun buik als ze meer vezels gaan eten. Ze krijgen gedoe in hun buik: gerommel na het eten, pijnklachten, gasvorming, diarree of juist obstipatie. Heel onhandig allemaal.

Helaas is het gevolg dan vaak dat ze (weer) minder vezels gaan eten. Dat lijkt te helpen. De buikklachten worden minder en dat lijkt een goed signaal. Toch is het dat meestal niet. Hoe minder voeding je voor je eigen gezonde flora eet, hoe minder deze flora zich lekker thuis voelt in jouw darm. De flora gaat niet voortplanten en kwijnt als het ware een beetje weg. Zo kan een disbalans in je darmflora heel makkelijk ontstaan en die geeft dan na een tijdje weer dezelfde darmklachten. Of erger, je ontwikkelt op termijn een heuse ziekte….

Ga op zoek naar de oorzaak en pak die aan

Vaak is dat te voorkomen door te kijken naar de oorzaak van de darmklachten. Waarom kun jij niet goed tegen (meer) vezels? Is je spijsvertering wel op orde of loopt die gewoon niet helemaal goed? Is je flora nog een beetje in balans of is het een rommeltje geworden in jouw darm? En als je dat aanpakt, dan kun je kalm aan weer meer vezels eten zonder gedoe in je buik. Wel zo prettig. Voor jou en je flora.

Heb jij na het lezen van deze blog vragen over jouw darmklachten en of die te maken hebben met het niet goed kunnen verteren van vezels? Meld je dan aan voor een gratis sessie, dan sparren we even samen over mogelijke oorzaken en wat je eraan zou kunnen doen.

Aanmelden kan hier: https://www.vanappeltotzeekraal.nl/gratis-sessie-met-minimaal-2-gouden-tips-speciaal-voor-jou/

Disclaimer: De inhoud van deze blogpost geeft mijn persoonlijke visie op een gezonde leefstijl weer en is uitdrukkelijk niet bedoeld als individueel advies aan jou als lezer noch als vervanging van begeleiding door een therapeut of arts. Het veranderen van je voedingspatroon of leefstijl vraagt namelijk om deskundige begeleiding, zeker als je gezondheidsklachten hebt of in verwachting bent. Neem bij gezondheidsklachten of zwangerschap daarom altijd contact op met je huisarts en/of vind een deskundig therapeut, arts of diëtist om je te begeleiden bij veranderingen in je eetpatroon. De lezer wordt ook gewezen op de van toepassing zijnde algemene disclaimer die hier te lezen is.

Het belang van voldoende maagzuur

Maagzuur…. niet meteen een heel hip onderwerp. Toch is het zo belangrijk voor je, dat ik het er in deze blog heel graag met je over wil hebben. Want geloof het of niet, zonder voldoende maagzuur gaat er een hele hoop mis in je lijf.

Misschien denk jij nu wel, dat het met jouw maagzuur wel goed zit. Je hebt immers geen brandend maagzuur (ook wel reflux klachten genoemd), dus dan zal het wel goed zitten, toch? Helaas is dat niet altijd het geval.

Symptomen van onvoldoende maagzuur

Herken je een of meer van de volgende klachten?

  • gedoe in je buik na het eten
  • gerommel in je buik na de maaltijd
  • duidelijk hoorbare buikgeluiden na het avondeten
  • een opgeblazen gevoel
  • slechte poep (poep die drijft, erg ruikt, niet een mooie ‘sigaar’ is)

Dit kunnen allemaal signalen zijn van onvoldoende maagzuurproductie. Maar gek genoeg kan het wel hebben van brandend maagzuur (reflux) ook juist een teken zijn van onvoldoende maagzuur

Waarom maagzuur zo belangrijk is

Maagzuur is essentieel om je eten goed te verteren. Met name het verteren en opnemen van eiwitten in je lichaam vraagt om voldoende maagzuur. Ook het kunnen opnemen van mineralen en vitamine B12 heeft een goede maagzuurproductie nodig. Hoe werkt dat nu?

Als je eet, dan komt de voedselbrij (ja, dat heet echt zo ;-)) via je slokdarm in je maag terecht. Daar wordt het vermengd met maagzuur. Je maag maakt dat zelf aan zodra jij eet én je daarbij ook nog een beetje leuk ontspannen bent. Anders lukt het niet. Eten achter je bureau of met een deadline in je nek is dus niet bevorderlijk voor het produceren van maagzuur.

Het maagzuur doet vervolgens een heleboel.

Het zorgt ervoor dat de eiwitten in je eten (eieren, kip, vis, noten, pitten, zaden, maar ook eiwitten die in groenten zitten) goed kunnen worden afgebroken in kleinere delen. Dat kan alleen maar in een voldoende zure omgeving goed lukken. Ook zorgt het ervoor dat je de vitamine B12 die in je voeding zit kunt gaan opnemen. Net als de mineralen die in je voeding zitten. Vitamine B12 en mineralen zijn heel belangrijk voor een enorm groot aantal processen in je lichaam.

Maagzuur doodt ook pathogenen die met je voeding meekomen. Pathogenen zijn bacteriën waar je ziek van kunt worden. En mocht er in je kip of vis nog een klein botsplintertje of graatje hebben gezeten, dan lost het maagzuur dat op. Dat is heel tof, want die kleine harde stukjes kunnen de binnenkant van je spijsverteringskanaal best beschadigen met alle gevolgen van dien.

Zuur zet ook de rest van je spijsvertering aan

Als je maag dan vindt, dat het voldoende heeft kunnen doen met jouw voedselbrij, dan gaat deze brij in gedeelten de dunne darm in. Deze voedselbrij is dan nog altijd heel zuur. En deze zure prikkel is nodig om een signaal te geven aan de alvleesklier en de galblaas om onder andere spijsverteringsenzymen en gal af te geven. Zonder deze stoffen kun je je eten gewoonweg niet voldoende verteren. En onverteerde voeding kun je niet gebruiken in je lichaam. Ze gaat gewoon met je ontlasting weer uit het lichaam. Nou gewoon…. meestal merk je dat aan drijvende, stinkende ontlasting die ook niet echt de vorm heeft van een mooie sigaar. Vaak heb je dan ook best wel wat toiletpapier nodig of de toiletborstel. Niet echt fraai allemaal ;-).

En dat terwijl jij ondertussen zo je best doet om gezond te eten.

Maagzuurproductie herstellen op natuurlijke wijze

Als orthomoleculair en kPNI therapeut zie ik regelmatig vrouwen met onvoldoende maagzuurproductie. Vaak laat zich dat heel goed herstellen. Dat kan soms al door andere voeding, maar ook de inzet van kruiden of supplementen werkt super. Heel vaak is dat laatste echter niet nodig als ik een paar basisstapjes met ze zet. En die stappen kun jij ook zetten.

De belangrijkste stap is om alleen te eten als je ontspannen bent. Om daarvoor te zorgen kun je voordat je gaat eten bijvoorbeeld een paar keer heel rustig diep inademen door je neus en dan uitademen door je mond. Bij het uitademen maak je ook geluid. Je zorgt ervoor dat je je uitademing goed kunt horen, net als je doet bij zuchten. Je kunt ook even mijn ontspannende ademhalingsoefening downloaden en die voor de maaltijd even doen.

Ook echt genieten van je eten en het maken daarvan is helpend. Door het zien, ruiken en uiteindelijk (bewust) proeven van je eten wordt het maken van maagzuur gestimuleerd. Gezellig en met aandacht koken en eten zijn dus belangrijk.

Verder kan een beetje citroen of gember gebruiken bij de maaltijd waar je vlees of vis bij eet of al helpen om je maagzuur te stimuleren. Let dan wel goed op hoe je maag na de maaltijd voelt. Als dat niet goed aanvoelt: het doet zeer of je krijgt er een brandend gevoel van (dat kan zelfs ook nog 1-2 uur na de maaltijd opkomen), dan moet je het natuurlijk niet nog eens doen. Overleg dan met een deskundig therapeut over mogelijk oorzaken.

Voelt je maag en buik beter als je wat citroen hebt gebruikt bij de maaltijd, dan heb je misschien wel onvoldoende maagzuur van jezelf. Daar moet je niet mee blijven rondlopen, want dat geeft op termijn allerlei klachten.

Heb jij na het lezen van deze blog vragen over jouw (maagzuur)klachten? Meld je dan aan voor een gratis sessie, dan sparren we even samen over mogelijke oorzaken en wat je eraan zou kunnen doen.

Aanmelden kan hier: https://www.vanappeltotzeekraal.nl/gratis-sessie-met-minimaal-2-gouden-tips-speciaal-voor-jou/

Disclaimer: De inhoud van deze blogpost geeft mijn persoonlijke visie op een gezonde leefstijl weer en is uitdrukkelijk niet bedoeld als individueel advies aan jou als lezer noch als vervanging van begeleiding door een therapeut of arts. Het veranderen van je voedingspatroon of leefstijl vraagt namelijk om deskundige begeleiding, zeker als je gezondheidsklachten hebt of in verwachting bent. Neem bij gezondheidsklachten of zwangerschap daarom altijd contact op met je huisarts en/of vind een deskundig therapeut, arts of diëtist om je te begeleiden bij veranderingen in je eetpatroon. De lezer wordt ook gewezen op de van toepassing zijnde algemene disclaimer die hier te lezen is.