Hoe kom ik van mijn darmklachten af?

Een opgeblazen gevoel na het eten, een hoop gasvorming in de darmen of een serieus orkest aan geluiden in de buik na het eten. Heel veel vrouwen hebben er dagelijks last van. Meestal lopen ze daar stiekem toch jaren mee rond. Net als met gedoe in hun ontlasting. Dunne ontlasting, diarree of juist veel te vaste ontlasting en moeite hebben om elke dag naar het toilet te kunnen. Het komt allemaal vaak voor. 

Natuurlijk kan het fijn zijn om te weten dat je niet de enige bent met dit soort klachten. Toch lijkt het mij nog fijner om te weten hoe je van dit soort buikklachten afkomt. Dus laten we eens kijken naar mogelijke oorzaken van dit soort klachten. En als jij dan dit blog een beetje met aandacht en vanuit je gevoel leest, dan resoneer je misschien wel met een van deze oorzaken. Dat is dan een oorzaak om eens verder te onderzoeken. 

Voeding is vaak een oorzaak van darmklachten

Veel darmklachten zijn het gevolg van een verkeerd voedingspatroon. Je eet iets dat je buik niet lust en daar protesteert ze op. Bepaalde voeding kan de darmen behoorlijk irriteren. En als je mij al een tijdje volgt, dan weet je wat ik nu ga zeggen…. Granen, en dan vooral granen met gluten erin, is een bron van voeding die heel veel darmen gewoon niet zo tof vinden. En dat laten ze merken door darmgedoe of een opgeblazen gevoel. Hetzelfde kan zuivel doen.

Een slechte spijsvertering geeft slechte poep

Een volgende stap om naar te kijken is de spijsvertering. Want zelfs als je alleen maar voeding eet die op zich past bij jouw lijf, dan nog kan het zijn dat je er last van hebt in je spijsverteringskanaal en darmen. Dan moet je je dus afvragen of jouw spijsvertering wel zo goed loopt. Misschien produceer je wel te weinig maagzuur en heb je dus een opgeblazen gevoel na het eten van graanproducten (brood, pasta, pizza, rijst) of eiwitten (grotere hoeveelheden vlees, vis, kip of eieren). Over het belang van maagzuur schreef ik al eerder.

Het kan ook zijn dat je te weinig enzymen produceert om je eten goed te verteren. Dan lukt het ook niet om de perfecte drol te produceren. In dat geval zie je vaak dat vrouwen (wat ik noem) ‘troep-poep’ produceren. Dat is ontlasting die hangt tussen diarree en een mooie sigaar. Het zijn losse, nog wel enigszins samenhangende stukjes ontlasting en het water in het toiletpot is dan vaak ook troebel. Gedoe dus in de pot…. 

Hoe ontlasting er eigenlijk wel uit zou moeten zien en wat afwijkende ontlasting je probeert te vertellen, kun je hier lezen.

Een verstoorde darmflora als oorzaak van darmklachten

Als je op zich het juiste eet en je spijsvertering doet het eigenlijk ook best, dan nog kun je darmklachten hebben zoals een opgeblazen gevoel en gasvorming in de darmen. Slechte poep kan ook dan nog altijd ontstaan. De oorzaak kan dan liggen in een verstoring in het milieu in je darmen. Een verstoring in je microbioom dus.

Een deel van onze voeding, met name de vezels in onze voeding, kunnen we simpelweg niet zelf verteren. Dat geeft niet, want daarvoor hebben we hulptroepen wonen in onze darmen: het zijn onze darmbeestjes die we met een net woord het microbioom noemen. Deze beestjes zijn verzot op vezels en verteren die voor ons. In ruil daarvoor zorgen zij voor een goede zuurgraad in de darm en daarmee een goed woonklimaat voor zichzelf en hun vrienden. Ook houden ze daarmee darmbeestjes waar we ziek van kunnen worden (onze pathogene flora) onder controle. Heel tof dus, tot het misgaat en de balans verstoord raakt.

Als je niet genoeg beestjes hebt om je vezels te verteren, dan krijg je gedoe met het eten van groenten. Het gevolg is een verdere vermindering van het aantal beestjes dat juist deze groentevezels verteert en jij krijgt steeds meer last met allerlei soorten voeding die maar niet ‘lukken’. Een hele hoop darmklachten en vermoeidheid zijn het gevolg.

Als je onvoldoende vezels eet, kun je ook heel erg last krijgen van obstipatie en krijg je daar een opgeblazen buik van en buikpijn. Naar het toilet gaan is dan echt geen feestje.

Wat is de oorzaak van jouw darmklachten?

Heb je na het lezen van dit blog een gevoel gekregen wat misschien de oorzaak van jouw darmklachten is? Met welk stukje in dit blog resoneerde je? Kreeg je een aha-ervaring of tinteling onder in je buik (vlinders)? Of heb je nu nog altijd geen idee waar het aan kan liggen? Dat kan natuurlijk ook.

Aan dit soort darmklachten is altijd iets te doen. Meestal lossen ze dan ook op. Hoe heerlijk zou dat zijn? Nooit meer darmklachten….

Meer weten? Download dan mijn gratis e-boek Lekker in je vel zonder darmklachten.

Dat kun je hier doen: https://www.vanappeltotzeekraal.nl/lekker-in-je-vel-zonder-darmklachten/

Disclaimer: De inhoud van deze blogpost geeft mijn persoonlijke visie op een gezonde leefstijl weer en is uitdrukkelijk niet bedoeld als individueel advies aan jou als lezer noch als vervanging van begeleiding door een therapeut of arts. Het veranderen van je voedingspatroon of leefstijl vraagt namelijk om deskundige begeleiding, zeker als je gezondheidsklachten hebt of in verwachting bent. Neem bij gezondheidsklachten of zwangerschap daarom altijd contact op met je huisarts en/of vind een deskundig therapeut, arts of diëtist om je te begeleiden bij veranderingen in je eetpatroon. De lezer wordt ook gewezen op de van toepassing zijnde algemene disclaimer die hier te lezen is.

Waarom is vitamine D zo belangrijk, juist nu?

De herfst is in volle gang. De dagen worden steeds korter en ook overdag laat de zon zich steeds minder vaak zien. Het zijn de donkere dagen voor kerstmis. Nog een paar weekjes te gaan en dan gaan we weer naar de zon toe, maar het duurt nog even voor we daar echt iets aan hebben.

Veel mensen hebben in deze tijd van het jaar meer last van infecties zoals verkoudheden, griep en sinds vorig jaar: COVID. Heel vervelend natuurlijk. Een deel van deze verhoogde kans op het oplopen van dit soort infecties kan verklaard worden door een gebrek aan zonlicht. Dat heeft te maken met een hele belangrijke vitamine, namelijk vitamine D.

Hoe komen we aan vitamine D?

Vitamine D maken we aan onder invloed van zonlicht. Lekker buiten zijn in de volle zon zijn met niet al teveel kleren aan zorgt ervoor dat we deze essentiële vitamine zelf aanmaken. Dat doen we in de huid. Om dit te kunnen doen hebben we cholesterol nodig als basis bouwstof.

Vitamine D kunnen we ook eten. Het zit bijvoorbeeld in vette vis. Maar het is onmogelijk om voldoende vitamine D uit voeding alleen te halen.

Wat doet vitamine D in het lichaam?

Vitamine D is heel belangrijk voor sterke botten en tanden. Dat komt omdat vitamine D helpt om de opname en uitscheiding van calcium in het lichaam te reguleren. Calcium wordt opgeslagen in botweefsel en ook vandaar uit weer opgenomen als het lichaam er behoefte aan heeft.

Daarnaast zorgt vitamine D er mede voor dat het verworven immuunsysteem goed kan werken. Dat is het deel van het immuunsysteem dat in actie komt als er serieuze infecties of ander gedoe is. Zoals bijvoorbeeld bij een opgelopen corona besmetting. 

Ook speelt vitamine D waarschijnlijk een rol bij winterdepressies. Dat is een depressie die alleen optreedt in de winterperiode en die vermindert als je dagelijks voor een daglichtlamp gaat zitten. Vitamine D bijnemen kan dan nog beter en sneller werken bij sommige mensen.

Hoeveel vitamine D hebben we nodig?

Wat een optimale hoeveelheid vitamine D in het bloed is, hangt af van wie je het vraagt. Veel reguliere artsen streven een bloedwaarde van 50 nmol/l na. Vanuit mijn vakgebied vinden we dat veel te laag. Voor ons ligt een optimale vitamine D waarde tussen 100 en 125 nmol/l.

Sinds het begin van de pandemie wordt er veel onderzoek gedaan naar de rol van vitamine D bij COVID-19. En uit al die onderzoeken komt naar voren dat een lage vitamine D waarde in het bloed waarschijnlijk een risicofactor is om ernstiger ziek te worden na een corona besmetting. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat een optimale vitamine D waarde in dit verband ongeveer 125 nmol/l is. Dat sluit dus aan bij hoe wij daar orthomoleculair naar kijken en benadrukt dus het belang van een optimale vitamine D waarde, juist nu in de tijd van de pandemie.

Wat is jouw vitamine D waarde?

Ik adviseer mijn klanten altijd om in deze tijd van het jaar hun vitamine D even te prikken. Dat kun je heel makkelijk met een vingerprik test thuis doen. Je stuurt het bloed dan op naar het lab en een paar dagen later heb je de uitslag. Simpel en snel. En dan weet je meteen of je nog voldoende vitamine D hebt of dat je wat moet gaan bijnemen. 

Ik kan je al wel zeggen dat het laatste het meest voor de hand ligt. Er zijn in Nederland in deze tijd van het jaar maar weinig mensen met een vitamine D waarde tussen de 100 en 125 nmol/l. Hoeveel je dan bij moet nemen is echter afhankelijk van de waarde die er uit je bloedonderzoek komt.

Ben je benieuwd naar jouw vitamine D waarde, dan kun je hier een goede vingerpriktest bestellen. En als je daarna wilt weten of je vitamine D moet bijnemen en zo ja, hoeveel, dan mail je me gewoon even.

Disclaimer: De inhoud van deze blogpost geeft mijn persoonlijke visie op een gezonde leefstijl weer en is uitdrukkelijk niet bedoeld als individueel advies aan jou als lezer noch als vervanging van begeleiding door een therapeut of arts. Het veranderen van je voedingspatroon of leefstijl vraagt namelijk om deskundige begeleiding, zeker als je gezondheidsklachten hebt of in verwachting bent. Neem bij gezondheidsklachten of zwangerschap daarom altijd contact op met je huisarts en/of vind een deskundig therapeut, arts of diëtist om je te begeleiden bij veranderingen in je eetpatroon. De lezer wordt ook gewezen op de van toepassing zijnde algemene disclaimer die hier te lezen is.

Lunchen zonder brood

De gemiddelde Nederlander eet een boterham met kaas of vleeswaren voor de lunch. Dat zit er van kleins af aan al in. Daar ben je mee opgegroeid en dat is normaal. Daar sta je niet meer bij stil. Totdat je lijf protesteert, je chronische buikklachten hebt en je iets moet om daar vanaf te komen.

En dan komt – in ieder geval als je bij mij aan tafel komt zitten – de vraag op wat te doen met die boterham. Mijn advies is dan om die eens een tijdje niet te eten om te zien wat dat brengt voor je buik en gezondheid.

Geen brood? Wat dan wel?

Veel van mijn klanten kijken even bedremmeld als ik ze voorstel om in ieder geval eens 6 weken geen brood (of pasta, pizza, koek etc) te eten. Je ziet ze denken: wat mag ik dan wel eten? En dat snap ik. Je hebt misschien nog nooit echt nagedacht over je lunch. Je eet gewoon een boterham. Dat is snel. Veel mensen vinden dat ook lekker. Dus klaar…. 

Maar als je nu even afstapt van de gewoonte om naar een boterham te grijpen en een stap terug doet. Wat heb je dan aan mogelijkheden om te eten? Je kunt feitelijk alles eten voor je lunch.

En als alles mogelijk is, dan heb je ineens een heel scala aan voedingsmiddelen om uit te kiezen. Voedingsmiddelen met veel meer smaak dan een boterham en die je ook daadwerkelijk voeden omdat er vitamines, mineralen, eiwitten, vetten en koolhydraten in zitten. Dat gaat je bij die boterham met broodbeleg echt niet lukken.

Salades voor de lunch

Meestal starten we dan met het maken van voedende maaltijdsalades. Hoe je van een salade een maaltijd maakt kun je hier lezen. Die salades vinden de meeste van mijn klanten heerlijk. Ze zijn lekker, ze voeden goed en hun lijf geeft met van alles aan dat het beter voor hen is. Dat ze echt gevoed worden en kunnen herstellen van hun klachten. Hoe tof is dat?

Toch gaat het bij een aantal van mijn klanten dan op enig moment knagen. Een veel gehoorde vraag is dan: “Maar ik kan toch niet altijd een salade voor de lunch eten?” Het is echter nog maar de vraag waarom dat niet zou kunnen. Want at je voorheen niet altijd een boterham voor je lunch? Waarom kon dat dan wel en is dat bij een salade anders? 

Ik snap het natuurlijk wel. Je bent het niet gewend en soms wil je gewoon ook iets anders (lees: de oude vertrouwde boterham) voor de lunch. Gelukkig kun je ook andere dingen eten dan salades zonder meteen naar de niets brengende boterham te grijpen.

Alternatieven voor de lunch met brood

Naast salades kun je namelijk ook een gevulde maaltijdsoep nemen. En bij soep hoort natuurlijk…. ja, je dacht het al: een broodje. Nou, dat kan ook. Dan maak je er mijn lijnzaadbrood bij. Dat kun je van te voren maken, in plakken snijden en invriezen. Eet je dan soep als lunch, dan haal je 2 plakken van dit brood uit de vriezer en die eet je erbij. Flinke lik roomboter erop en smullen maar.

Iets anders dat je kunt doen voor de lunch, is een groentenquiche maken (zonder deeg). Die maak je dan de dag van te voren en daar kun je dan 2 dagen van eten. Zeker als het wat kouder buiten wordt, kan dat een fijn alternatief zijn. Bovendien zijn de mogelijkheden eindeloos, want je kunt er steeds andere groenten en kruiden in doen.

Of je maakt een ouderwetse brood maaltijd maar dan anders. Maak dan bijvoorbeeld mijn courgettebroodjes eens en beleg die met een spread van gerookte makreel, wat rucola en wat tomaat en komkommer. Deze courgettebroodjes zijn lekker neutraal van smaak, voedzaam en ontzettend goed voor je darmen vanwege de vezels die erin zitten. Ze zijn ook nog eens snel gemaakt en je kunt ze invriezen. Door ze te beleggen met gezonde vetten heb je er de hele middag voldoende aan. 

En wat doe ik dan met het ontbijt?

Misschien denk je nu: ‘ok, de lunch dat snap ik, maar wat doe ik dan met mijn ontbijt?’. Download dan mijn gratis e-boek Ontbijten zonder granen en zuivel. Daarin staan allerlei recepten die je als ontbijt kunt nemen in plaats van de boterham. Overigens kun je deze recepten ook voor de lunch gebruiken, want wie bepaalt eigenlijk wat je op wat moment van de dag eet? Dat ben jij zelf toch? 

Je kunt het e-boek Ontbijten zonder granen en zuivel hier downloaden: https://www.vanappeltotzeekraal.nl/ontbijt-zonder-granen-of-zuivel/

Disclaimer: De inhoud van deze blogpost geeft mijn persoonlijke visie op een gezonde leefstijl weer en is uitdrukkelijk niet bedoeld als individueel advies aan jou als lezer noch als vervanging van begeleiding door een therapeut of arts. Het veranderen van je voedingspatroon of leefstijl vraagt namelijk om deskundige begeleiding, zeker als je gezondheidsklachten hebt of in verwachting bent. Neem bij gezondheidsklachten of zwangerschap daarom altijd contact op met je huisarts en/of vind een deskundig therapeut, arts of diëtist om je te begeleiden bij veranderingen in je eetpatroon. De lezer wordt ook gewezen op de van toepassing zijnde algemene disclaimer die hier te lezen is.

De 9 pijlers van gezondheid

Gezondheid, wat is dat eigenlijk? Kunnen we daar een definitie aan geven waar we het allemaal over eens zijn of betekent gezondheid voor iedereen net iets anders? En welke pijlers dragen die gezondheid nu eigenlijk?

Gezondheid is een proces

Ik zie gezondheid als een proces waarin je lichaam, geest en ziel met elkaar laat samenwerken om zo flexibel mogelijk om te gaan met alle invloeden waarmee je in je leven te maken hebt. Gezondheid is voor mij dus niet iets statisch, maar iets dynamisch. Het is continu in beweging op zoek naar de balans op dat moment. Dat kan volgens mij ook niet anders, als ik zie welke aspecten van je lijf, leven en ziel allemaal effect hebben op je gezondheid.

Het lichaam werkt samen aan gezondheid

Gezondheid begint in je darmen, althans dat is een hele bekende spreuk. En daarmee ben ik het ook wel eens. De darmen zijn misschien wel de belangrijkste pijler voor je gezondheid. Maar de darmen werken niet alleen. Ze werken samen met de rest van jou, zowel je lichaam als je ziel. Daarom zijn de darmen slechts één van de pijlers onder je gezondheid.

De andere pijlers zijn wat mij betreft: de bloedsuikerspiegel, hoe je omgaat met stress, de vrouwelijke hormonale cyclus, de schildklier, energiehuishouding, lever, het immuunsysteem en als laatste, maar niet onbelangrijk: de psyche & de ziel.

De samenwerking in je lijf is wederkerig

Samenwerking is geen eenrichtingsverkeer. Dat is in het leven zo en in je lijf niet anders. Neem nu je darmen. Die werken samen met je spijsvertering. Als je darmflora uit balans is, dan verwerk je de vezels in je voeding niet goed. De darmen hebben zo effect op je spijsvertering. En andersom geldt, dat als je je eten niet goed verteert voordat het in de darmen terechtkomt, dat je daarmee je darmflora uit balans brengt. Wederkerig dus, die samenwerking.

De darmen werken ook samen met het immuunsysteem. Een belangrijk deel van je immuunsysteem wordt in de darm gevormd en bepaald. Een goede darmflora zorgt dus voor een goede afweer. Maar ook andersom is er effect. Want een flinke infectie, bijvoorbeeld in je longen, kan het microbioom in de longen uit balans brengen en dat brengt het microbioom in de darmen uit balans. Wederkerig dus.

En zo kan ik eigenlijk alle pijlers van gezondheid aan elkaar koppelen. Tot een heel complex, ingenieus systeem: de mens, jij dus. Hoe mooi is dat? En hoe logisch is het dan dat je bij klachten in je gezondheid naar het geheel gaat kijken in plaats van naar dat ene stukje waar je last van hebt? En natuurlijk, als je je grote teen stoot en die helemaal dik en blauw is, dan hoe je natuurlijk niet meteen te denken aan een disbalans in je darmen of hormoon cyclus. Maar je snapt wel wat ik bedoel toch?

Regelmatig de balans opmaken

Omdat gezondheid dus iets dynamisch is en er zoveel pijlers zijn die een goede gezondheid dragen, is het een buitengewoon goed idee om regelmatig eens de balans op te maken. Hoe staat het eigenlijk met jouw gezondheid? Zijn de pijlers nog een beetje in evenwicht of zitten er uitschieters bij die de hele dynamiek in gevaar brengen? En waar je dan dus iets mee moet….

Zelf maak ik in ieder geval eens per jaar de balans op. Dan loop ik alles eens rustig langs en kijk ik hoe ik ervoor sta. Dat helpt mij om dingen aan te passen voordat ze zo uit spoor gaan lopen dat ik er serieuze klachten van krijg of zelfs ziek van word.

Word ik dan nooit meer ziek? Nou, zo werkt het waarschijnlijk niet, maar ik zit wel veel beter in mijn vel, heb meer energie en voel me veel fitter sinds ik regelmatig eens wat aandacht, tijd en energie in mezelf en mijn gezondheid investeer en daar gaat het voor mij om.

Gratis online workshop ‘De Gezondheidscheck’

Omdat zo af en toe de balans opmaken wat mij betreft dus essentieel is, geef ik op donderdagavond 18 november aanstaande om 20.00 uur mijn gratis online workshop ‘De Gezondheidscheck’.

Hierin ga ik je samen met jou de hiervoor genoemde 9 pijlers van je gezondheid langslopen. Jij kunt dan in het werkboekje dat ik je toestuur eerlijk (heel belangrijk 😉) aangeven hoe het met die pijler staat bij jou.

Na afloop van de workshop heb je een mooi, globaal inzicht in hoe het staat met jouw gezondheid. Welke pijlers hebben aandacht nodig en welke waarschijnlijk niet?

Uiteraard is het geen individuele anamnese en moet je naar de dokter gaan als je serieuze klachten hebt, maar dat snap je waarschijnlijk zelf ook wel. 

Doe je mee?

Aanmelden kan hier: https://www.vanappeltotzeekraal.nl/online-workshop-de-gezondheidscheck/

Disclaimer: De inhoud van deze blogpost geeft mijn persoonlijke visie op een gezonde leefstijl weer en is uitdrukkelijk niet bedoeld als individueel advies aan jou als lezer noch als vervanging van begeleiding door een therapeut of arts. Het veranderen van je voedingspatroon of leefstijl vraagt namelijk om deskundige begeleiding, zeker als je gezondheidsklachten hebt of in verwachting bent. Neem bij gezondheidsklachten of zwangerschap daarom altijd contact op met je huisarts en/of vind een deskundig therapeut, arts of diëtist om je te begeleiden bij veranderingen in je eetpatroon. De lezer wordt ook gewezen op de van toepassing zijnde algemene disclaimer die hier te lezen is.