De 7 stappen naar succes

Een nieuw jaar, ik vind het altijd veelbelovend. Tegen de tijd dat de start van het nieuwe jaar in beeld komt, maak ik al nieuwe plannen voor dat jaar. Herken je dat? Je stelt jezelf prachtige doelen, je hebt er helemaal zin in en bruist van de energie als je denkt aan alles wat je gaat doen. Je bent er zeker van dat je je doelen gaat halen. Je noemt die nieuwe plannen heel chique ‘goede voornemens’ en klaar ben je. In de startblokken om er een groot succes van te maken….

In de eerste week van het nieuwe jaar ga je enthousiast van start maar gaandeweg de maand januari komt er al vrij snel de klad in. Eind januari, zo’n beetje rond de tijd dat jij deze nieuwsbrief ontvangt, is het dan meestal wel gedaan met die goede voornemens. De klad is er niet alleen ingekomen, maar je bent ze gewoonweg vergeten! Toch jammer, want het waren best hele mooie doelen, die goede voornemens van je.

Kan dat nu niet anders? Zeker wel!

Als orthomoleculair / kPNI therapeut begeleid ik mensen om veranderingen aan te brengen in hun eet- en leefstijl. Ik help ze om de doelen die ze zich daarbij stellen te halen. Ik heb ontdekt dat er slechts 7 stappen nodig zijn om je doelen te bereiken. Ik noem ze de 7 stappen naar succes!

Stel je hebt je voorgenomen om dit jaar gezonder te gaan eten en te gaan ontdekken wat jouw lichaam nodig heeft om het goed te doen. Hoe zorg je er dan voor dat je dit doel ook daadwerkelijk zult bereiken?

Stap 1. Formuleer je doel alsof je het al behaald hebt

Stel je daarbij voor dat je een aantal maanden verder bent. Je hebt je doel behaald en doet wat je jezelf tot doel hebt gesteld. Hoe zou je dat een ander dan vertellen? Dat is de ingang naar hoe je je doel moet formuleren. Dus in dit voorbeeld formuleer je je doel dan als volgt:

Ik eet gezond en ontdek wat mij voedt!

Stap 2. Schrijf dit doel ergens op waar je het meerdere keren per dag ziet

Schrijf het bijvoorbeeld op een mooi vel papier, maak er een waar kunstwerk van (zodat je er elke keer weer blij van wordt als je er naar kijkt) en hang dit kunstwerk op in huis op een plek waar je het dagelijks vaak ziet. Een andere goede manier is om er een screensaver van te maken voor op je PC, tablet of telefoon. Het gaat er om dat je meerdere keren per dag herinnerd wordt aan je doel op een manier waar je vlinders van in je buik krijgt.

Stap 3. Gebruik je fantasie

Stel je elke keer dat je je doel ziet staan (op je vel of je scherm) zo levendig mogelijk voor dat je je doel hebt behaald. Hoe ziet je leven er dan uit? Hoe voel je je dan? Maak het zo echt mogelijk. Doorleef het helemaal!

Bijvoorbeeld: Als ik gezond eet en ontdek wat mij voedt dan heb ik meer energie, zit ik beter in mijn vel en maak ik betere keuzes voor mezelf. Ik voel me dan fantastisch! Zie dat leven voor je. Voel hoe dat voelt ook echt.

Stap 4. Maak jouw ‘routekaart naar succes’

Nu je weet wat je gaat bereiken, kun je ook bedenken hoe je daar moet komen. Begin met je behaalde doel voor ogen en loop in gedachten vanaf dat punt steeds een stapje terug naar waar je nu staat. Welke tussenstappen kom je dan onderweg tegen? Zet die op papier en je ‘routekaart naar succes’ ontstaat vanzelf.

 

Stap 5. Kom in actie

Nu je weet hoe jouw ‘routekaart naar succes’ eruit ziet en wat de eerste stap is die je daarop moet zetten: Kom je in actie. Je hebt er niets aan om het allemaal uit te denken, te visualiseren en vervolgens op de bank te blijven zitten. Zet die eerste stap. Koop een kookboek en lees erin!

Stap 6. Vraag hulp

Veranderingen aanbrengen in je leven is lang niet altijd zo eenvoudig. Het dagelijks leven zit nu eenmaal nog al eens in de weg van jouw pad naar het behalen van je doelen. Vraag daarom hulp! Dat kan je natuurlijk doen aan je partner, een vriend(in) of een collega, maar je kunt het ook aan je hersenen vragen. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar je hersenen vervelen zich nog al snel en zijn reuze blij als je hen een opdracht geeft. Dus vraag je hersenen om mee te helpen om je doel te bereiken.

Uiteraard kun je ook professionele ondersteuning vragen in de vorm van een therapeut of coach.

Stap 7. Geniet van het proces

Dit hele proces op weg naar het bereiken van je doel is precies dat: een proces. Dat gaat dus vanzelf gepaard met vallen en weer opstaan. Ben lief voor jezelf terwijl je op dit pad bent. Vier je successen, hoe klein ze misschien ook zijn! Moedig jezelf aan als het even iets minder goed gaat. Ben je grootste supporter en zorg voor jezelf in dit proces zoals je voor een geliefde zou doen. Geniet van het onderweg zijn naar je doel. Je gaat er heus komen!

 

Wil je je gezondheid gaan verbeteren maar weet je niet goed waar te starten? Kamp je met gezondheidsklachten waar je nu eindelijk toch eens vanaf wilt? Ben je bereid om zelf actief aan de slag te gaan en kritisch te kijken naar hoe je eet, beweegt en leeft? Mail me voor een afspraak en ik help je om een gezondere versie van jezelf te worden.

Hartegroet,

Chantal van den Brandt

 

PS:

Heb je na het lezen van deze blogpost behoefte aan meer inspiratie? Kijk dan onderstaande TED talk eens.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *