Het belang van voldoende maagzuur

Maagzuur…. niet meteen een heel hip onderwerp. Toch is het zo belangrijk voor je, dat ik het er in deze blog heel graag met je over wil hebben. Want geloof het of niet, zonder voldoende maagzuur gaat er een hele hoop mis in je lijf.

Misschien denk jij nu wel, dat het met jouw maagzuur wel goed zit. Je hebt immers geen brandend maagzuur (ook wel reflux klachten genoemd), dus dan zal het wel goed zitten, toch? Helaas is dat niet altijd het geval.

Symptomen van onvoldoende maagzuur

Herken je een of meer van de volgende klachten?

  • gedoe in je buik na het eten
  • gerommel in je buik na de maaltijd
  • duidelijk hoorbare buikgeluiden na het avondeten
  • een opgeblazen gevoel
  • slechte poep (poep die drijft, erg ruikt, niet een mooie ‘sigaar’ is)

Dit kunnen allemaal signalen zijn van onvoldoende maagzuurproductie. Maar gek genoeg kan het wel hebben van brandend maagzuur (reflux) ook juist een teken zijn van onvoldoende maagzuur

Waarom maagzuur zo belangrijk is

Maagzuur is essentieel om je eten goed te verteren. Met name het verteren en opnemen van eiwitten in je lichaam vraagt om voldoende maagzuur. Ook het kunnen opnemen van mineralen en vitamine B12 heeft een goede maagzuurproductie nodig. Hoe werkt dat nu?

Als je eet, dan komt de voedselbrij (ja, dat heet echt zo ;-)) via je slokdarm in je maag terecht. Daar wordt het vermengd met maagzuur. Je maag maakt dat zelf aan zodra jij eet én je daarbij ook nog een beetje leuk ontspannen bent. Anders lukt het niet. Eten achter je bureau of met een deadline in je nek is dus niet bevorderlijk voor het produceren van maagzuur.

Het maagzuur doet vervolgens een heleboel.

Het zorgt ervoor dat de eiwitten in je eten (eieren, kip, vis, noten, pitten, zaden, maar ook eiwitten die in groenten zitten) goed kunnen worden afgebroken in kleinere delen. Dat kan alleen maar in een voldoende zure omgeving goed lukken. Ook zorgt het ervoor dat je de vitamine B12 die in je voeding zit kunt gaan opnemen. Net als de mineralen die in je voeding zitten. Vitamine B12 en mineralen zijn heel belangrijk voor een enorm groot aantal processen in je lichaam.

Maagzuur doodt ook pathogenen die met je voeding meekomen. Pathogenen zijn bacteriën waar je ziek van kunt worden. En mocht er in je kip of vis nog een klein botsplintertje of graatje hebben gezeten, dan lost het maagzuur dat op. Dat is heel tof, want die kleine harde stukjes kunnen de binnenkant van je spijsverteringskanaal best beschadigen met alle gevolgen van dien.

Zuur zet ook de rest van je spijsvertering aan

Als je maag dan vindt, dat het voldoende heeft kunnen doen met jouw voedselbrij, dan gaat deze brij in gedeelten de dunne darm in. Deze voedselbrij is dan nog altijd heel zuur. En deze zure prikkel is nodig om een signaal te geven aan de alvleesklier en de galblaas om onder andere spijsverteringsenzymen en gal af te geven. Zonder deze stoffen kun je je eten gewoonweg niet voldoende verteren. En onverteerde voeding kun je niet gebruiken in je lichaam. Ze gaat gewoon met je ontlasting weer uit het lichaam. Nou gewoon…. meestal merk je dat aan drijvende, stinkende ontlasting die ook niet echt de vorm heeft van een mooie sigaar. Vaak heb je dan ook best wel wat toiletpapier nodig of de toiletborstel. Niet echt fraai allemaal ;-).

En dat terwijl jij ondertussen zo je best doet om gezond te eten.

Maagzuurproductie herstellen op natuurlijke wijze

Als orthomoleculair en kPNI therapeut zie ik regelmatig vrouwen met onvoldoende maagzuurproductie. Vaak laat zich dat heel goed herstellen. Dat kan soms al door andere voeding, maar ook de inzet van kruiden of supplementen werkt super. Heel vaak is dat laatste echter niet nodig als ik een paar basisstapjes met ze zet. En die stappen kun jij ook zetten.

De belangrijkste stap is om alleen te eten als je ontspannen bent. Om daarvoor te zorgen kun je voordat je gaat eten bijvoorbeeld een paar keer heel rustig diep inademen door je neus en dan uitademen door je mond. Bij het uitademen maak je ook geluid. Je zorgt ervoor dat je je uitademing goed kunt horen, net als je doet bij zuchten. Je kunt ook even mijn ontspannende ademhalingsoefening downloaden en die voor de maaltijd even doen.

Ook echt genieten van je eten en het maken daarvan is helpend. Door het zien, ruiken en uiteindelijk (bewust) proeven van je eten wordt het maken van maagzuur gestimuleerd. Gezellig en met aandacht koken en eten zijn dus belangrijk.

Verder kan een beetje citroen of gember gebruiken bij de maaltijd waar je vlees of vis bij eet of al helpen om je maagzuur te stimuleren. Let dan wel goed op hoe je maag na de maaltijd voelt. Als dat niet goed aanvoelt: het doet zeer of je krijgt er een brandend gevoel van (dat kan zelfs ook nog 1-2 uur na de maaltijd opkomen), dan moet je het natuurlijk niet nog eens doen. Overleg dan met een deskundig therapeut over mogelijk oorzaken.

Voelt je maag en buik beter als je wat citroen hebt gebruikt bij de maaltijd, dan heb je misschien wel onvoldoende maagzuur van jezelf. Daar moet je niet mee blijven rondlopen, want dat geeft op termijn allerlei klachten.

Heb jij na het lezen van deze blog vragen over jouw (maagzuur)klachten? Meld je dan aan voor een gratis sessie, dan sparren we even samen over mogelijke oorzaken en wat je eraan zou kunnen doen.

Aanmelden kan hier: https://www.vanappeltotzeekraal.nl/gratis-sessie-met-minimaal-2-gouden-tips-speciaal-voor-jou/

Disclaimer: De inhoud van deze blogpost geeft mijn persoonlijke visie op een gezonde leefstijl weer en is uitdrukkelijk niet bedoeld als individueel advies aan jou als lezer noch als vervanging van begeleiding door een therapeut of arts. Het veranderen van je voedingspatroon of leefstijl vraagt namelijk om deskundige begeleiding, zeker als je gezondheidsklachten hebt of in verwachting bent. Neem bij gezondheidsklachten of zwangerschap daarom altijd contact op met je huisarts en/of vind een deskundig therapeut, arts of diëtist om je te begeleiden bij veranderingen in je eetpatroon. De lezer wordt ook gewezen op de van toepassing zijnde algemene disclaimer die hier te lezen is.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *