Bloemkoolrijst

1 middelgrote bloemkool

2 uien

2 tenen knoflook

1-2 el roomboter, ghee of kokosolie

peper en zeezout

Voor dit recept heb je een keukenmachine nodig.

Verwijder de bladeren van de bloemkool en halveer de kool. Leg de halve bloemkool op je snijplank en halveer hem weer, zodat er eigenlijk 4 kwarten bloemkool ontstaan als je dit bij beide helften hebt gedaan. Verwijder nu het harde middenstuk van de bloemkool. Dat gaat het makkelijkst als je de bloemkoolparten op hun zijkant legt. Hak de bloemkool daarna in grove stukken en doe die in je keukenmachine waarin je het S-blad mes hebt zitten.

Pulseer de bloemkool tot het de grootte van een rijstkorrel heeft.

Schil de uien en snipper hen fijn. Schil de knoflook, verwijder het kontje en snipper ook de knoflook fijn.

Doe de bakstof in een grote hapjespan en laat op gemiddeld vuur smelten. Voeg de uien toe en laat een minuutje of 2-3 smoren tot ze glazig beginnen te worden. Voeg dan de knoflook toe en bak een minuutje mee.

Voeg nu de bloemkoolrijst toe en schep goed om. Doe een deksel schuin op de pan, zodat er voldoende lucht kan ontsnappen en zet het vuur lager. Schep de bloemkool regelmatig om tijdens het garen om te voorkomen dat hij gaat aanbranden. Op een laag vuur heeft de bloemkool een minuutje of 10-15 nodig afhankelijk van hoe (beet)gaar je hem graag hebt.

Breng op smaak met zeezout en peper.

Dit is een basisrecept. Je kunt hiermee naar hartelust variëren. Je kunt er bijvoorbeeld allerlei specerijen aan toevoegen. Dat doe je dan voordat je de bloemkool in de pan doet. De specerijen laat je ook een minuutje mee bakken zodat de smaken goed vrijkomen. Je kunt er ook voor kiezen om de bloemkoolrijst zodra deze gaar is aan te kleden met verse kruiden. Bijvoorbeeld gesnipperde bieslook of peterselie. 

Wil jij ontdekken wat gezonde voeding voor jou en je gezondheid kan doen? Vind je het nog niet altijd makkelijk hoe je dat moet doen? Download dan mijn gratis e-book ‘3 tips om met succes je voeding aan te passen’. Dat kun je hier doen.