Waarom vrouwen huilen bij stress en wat je daaraan kunt doen

Eerder deze week was ik in gesprek met een klant van mij. We hadden het over haar werk en hoe druk ze het had. Ze had het al maanden veel te druk op het werk en zag zichzelf al dat werk niet meer op tijd afkrijgen. Thuis had ze ook het een en ander op haar bordje liggen. Dat was alles bij elkaar best een hele kluif. Ik zag het ook aan haar terwijl ze het er over had. Toen ik vroeg hoe dat voor haar voelde, begon ze te huilen. Vervolgens ging ze zich daar voor verontschuldigen. En daar wil ik het eens even met je over hebben, lieve vrouw!

Waarom vrouwen huilen bij stress

Heel veel vrouwen huilen als ze gestresst zijn om daar vervolgens van te balen of iets anders negatiefs over zichzelf van te vinden. Ze vinden het zwak, ze vinden het stom, ze worden boos op zichzelf en gaan zich verontschuldigen bij degene waar ze staan te huilen. En dat is zo niet nodig! Die tranen zijn namelijk heel erg functioneel. Ze horen bij het ontladen van de stress die je op dat moment ervaart. Dat komt door het hormoon prolactine.

Als jouw lichaam stress ervaart, dan gaat het een aantal stress hormonen produceren. De meeste mensen hebben wel eens gehoord van adrenaline en cortisol. Dat zijn stress hormonen. Maar vrouwen maken – in grotere hoeveelheden dan mannen – nog een ander stress hormoon aan: prolactine. Dit hormoon zorgt onder andere dat je je kunt aanpassen bij stress. Hoe mooi is dat? Het maakt dat je de stressvolle periode beter aankunt.

Bij stress zie je de productie en afgifte van dit hormoon dus toenemen. Nou wil het lichaam graag dat de balans op enig moment ook weer hersteld wordt. De stress moet een keertje ophouden nietwaar? Dan moet de hoeveelheid prolactine in het bloed weer dalen. Dat gaat eigenlijk het beste door te huilen. Zie daar waarom jij huilt als je onder (te) grote druk staat. Of dat nu komt door teveel werkdruk of door ruzie met je partner maakt niets uit. Stress is stress en prolactine is prolactine. En huilen lucht op. Dus zullen we dat vanaf vandaag allemaal lekker okay vinden?

Stress blijvend aanpakken met een quick en een slow win

Natuurlijk is het beter om te voorkomen dat de stress zodanig hoog wordt, dat je zoveel prolactine aanmaakt dat huilen de enige oplossing is. Nou is stress voorkomen best een dingetje in onze samenleving en wat je daaraan kunt doen is vaak ook niet van de ene op de andere dag een oplossing. We weten best dat meer ontspannen goed is, dat mediteren kan helpen of naar de sauna gaan. Maar na twee keer mediteren of een dagje sauna ben je vaak niet meteen helemaal ZEN.

Ik heb ervaren dat het aanpakken van stress op een manier die blijvend maakt dat je daar minder last van hebt, een kwestie is van meerdere dingen aanpakken. Aan welke (negatieve) prikkels stel je je allemaal bloot en kan dat ook anders? Hoeveel hooi ligt er op je vork en wat kan daar misschien best vanaf? Welke ontspannende activiteiten deed je vroeger regelmatig, maar heb je nu geschrapt omdat je het zo druk hebt? Dat zijn mooie vragen en als je daarmee aan de slag gaat, dan komt je leven kalm aan weer meer in balans. Dit aanpakken heeft alleen tijd nodig. Daarom zet ik bij de vrouwen waarmee ik werk vaak tijdelijk kruiden in om de stress reactie alvast een beetje te moduleren. Er zijn er heel veel om uit te kiezen en in mijn ervaring reageren vrouwen daar heel snel heel goed op. En dat geeft zo’n verlichting, dat ze ruimte ervaren om aan een echte oplossing te werken. Want die kruiden zijn natuurlijk een mooie eerste stap maar je hele leven kruiden nodig hebben om voldoende in balans te blijven is geen oplossing. De kruiden zijn wat ik noem de ‘quick win’ en de aanpassingen doorvoeren die in je leven nodig zijn (oei, eng….!) is de ‘slow win’.

Het drinken van kruidenthee kan al helpen

De kruiden die ik inzet om de stress te reguleren zijn heel divers. Het vraagt best wat kennis om dat op veilige manier te kunnen doen. Kruiden zijn heel krachtig namelijk en reageren ook op elkaar en op eventuele medicijnen die je neemt. Daarom moet je nooit op eigen houtje kruidensupplementen nemen. Wat je wel kunt doen is regelmatig kruidenthee drinken en dan het liefst afwisselen met de kruiden die je daarvoor gebruikt.

Kruiden die heel lekker zijn om thee van te maken en die ontspannend kunnen werken zijn: lavendel, (citroen)melisse en kamille. Lavendel is daarbij wel een kruid met een hele heftige smaak. Daarom voeg ik lavendel toe aan losse (gedroogde) groene thee. Meestal is een eetlepel (gedroogde) lavendel op een grote voorraadpot groene theeblaadjes meer dan genoeg. Melisse kun je heel makkelijk in je tuin laten groeien en dan maak je daar thee van zoals je met verse pepermunt doet. Gewoon een paar takjes (wel even wassen anders heb je spinnetjes in je thee) in een glas kokend water en even laten trekken. Het is een hele zachte thee en heerlijk om te drinken. Voor het slapen gaan een kopje kamillethee is natuurlijk al zo oud als de weg naar Rome en bewezen effectief.

Wat doe jij om beter om te gaan met stressvolle perioden in je leven? Wil je me dat hieronder laten weten?

 

Disclaimer: De inhoud van deze blogpost geeft mijn persoonlijke visie op een gezonde leefstijl weer en is uitdrukkelijk niet bedoeld als individueel advies aan jou als lezer noch als vervanging van begeleiding door een therapeut of arts. Het veranderen van je voedingspatroon of leefstijl vraagt namelijk om deskundige begeleiding, zeker als je gezondheidsklachten hebt of in verwachting bent. Neem bij gezondheidsklachten of zwangerschap daarom altijd contact op met je huisarts en/of vind een deskundig arts, diëtist of therapeut om je te begeleiden bij veranderingen in je eetpatroon. De lezer wordt ook gewezen op de van toepassing zijnde algemene disclaimer die hier te lezen is.

2 antwoorden
  1. Monique van Hees
    Monique van Hees zegt:

    Beste Chantal,

    Interessant artikel ! Boeiend om zaken vanuit de oorsprong te belichten en aan te pakken dat vormt jouw kracht!

    Groeten,
    Monique

    Beantwoorden
    • Chantal
      Chantal zegt:

      Hoi Monique,

      Wat ontzettend fijn dat je het een interessant artikel vond. Lief dat je dat hier laten weten. Dank je wel ook voor je mooie compliment!

      Hartegroet,
      Chantal

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter op Monique van Hees Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *